Natuurvlees-Nederland is een merk van Meat Concepts, dat wordt verwerkt door één slagerij. Het beeldmerk wordt beheerd door Meat Concepts. Het vlees is afkomstig van vrouwelijke runderen van de rassen Limousin en Blonde d’Aquitaine die in Nederlandse natuurgebieden, polders en uiterwaarden zijn geboren en opgegroeid. Natuurvlees-Nederland voldoet aan Beter Leven 2 sterren en stelt daarbovenop eigen eisen.
Natuurvlees-Nederland

Laatste screening: september 2025
Thema's
Natuurvlees-Nederland sterren voor rundvlees heeft geen eisen op milieu. Natuurvlees-Nederland stelt wel eisen op milieu. Deze eisen gaan vooral over ecologisch beheer van de gebieden waar de koeien grazen. De koeien lopen onder meer rond in gebieden van natuurorganisaties als Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten en de veehouder voert het beheer uit volgens de voorwaarden van die organisatie. Alle mest die door de koeien wordt geproduceerd, moet in een gesloten mestkringloop worden toegepast op het eigen bedrijf of in de directe omgeving.
Voor dierenwelzijn volgt Natuurvlees-Nederland de eisen van Beter Leven 2 sterren. Het belangrijkste verschil is dat de runderen die gehouden worden onder Natuurvlees-Nederland minstens 180 dagen per jaar 24 uur per dag buiten grazen, voornamelijk in natuurgebieden. Net als bij Beter Leven moet daar wel voldoende beschutting aanwezig zijn tegen hitte en slecht weer, voor alle dieren tegelijk.
Verder blijven, net als bij Beter Leven 2 sterren, de kalfjes minstens 5 maanden bij hun moeder. In de periode dat de dieren op stal staan, hebben de grootste vleeskoeien 6,6 vierkante meter stalruimte, net als onder Beter Leven 2 sterren. In de stal is dan voor elk dier een zachte ligplek met een dichte vloer met stro. Ook komt er daglicht in de stal. Onthoornen van de dieren is toegestaan, maar mag alleen onder verdoving én met minstens 3 dagen pijnbestrijding achteraf. Het transport naar de slachterij mag over maximaal 280 kilometer.
De duurzaamheidseisen van dit beeldmerk zijn gemakkelijk te vinden op de website van het beeldmerk. De eisen zijn in het Nederlands geschreven. Veel duurzaamheidseisen zijn specifiek opgesteld en daarom goed te controleren, maar dat is niet voor álle eisen zo. Op de website van het beeldmerk vind je beperkt informatie over wat het beeldmerk wil bereiken, welke problemen het wil aanpakken en op welke manier het dat wil doen. De eigenaar van dit beeldmerk vertelt over het betrekken van andere belanghebbenden bij het doorontwikkelen van de eisen, maar deze informatie is niet compleet. Belanghebbenden met verschillende achtergronden uit de keten van het merk zijn betrokken bij het (verder) ontwikkelen van de duurzaamheidseisen. Zo zorgt de beeldmerkeigenaar ervoor dat er een breder beeld ontstaat en dat er meer vertrouwen is in de gemaakte keuzes dan wanneer hij dit allemaal zelf zou bepalen.
Ieder jaar controleert een onafhankelijke (geaccrediteerde) organisatie of de gecertificeerde producenten de eisen van het beeldmerk ook echt naleven. Een deel van deze controles wordt niet van tevoren aangekondigd. Het beeldmerk vertelt heel precies welke gevolgen er zijn als er (tijdelijk) niet voldaan wordt aan de eisen die het stelt. De organisatie die de controles uitvoert, bepaalt wat de gevolgen zijn. Het beeldmerk heeft een systeem opgezet waarmee het gecertificeerde producten in de hele keten kan volgen. Zo weet je dat het product dat je koopt geproduceerd is volgens de eisen van het beeldmerk.
Meer informatie?
Er is nog veel meer te lezen over de milieubelasting van vlees.