Het Fairtrade Keurmerk staat voor ingrediënten met een eerlijke keten, waarin lokale boeren ondersteund worden op het gebied van management, duurzaamheid en veilige arbeidsomstandigheden. Het keurmerk is ook te vinden op cosmetica. Er zijn 3 soorten logo’s: voor het hele product, voor een deel van de ingrediënten en voor een enkel ingrediënt.
Er zijn 2 logo’s die je op cosmetica kunt tegenkomen. Een Fairtrade-logo met daarnaast de naam van één ingrediënt, zoals honing, geeft aan dat dát ingrediënt een Fairtrade-oorsprong heeft.
Een Fairtrade-logo met daarnaast een pijltje geeft aan dat minimaal 5% van de ingrediënten van Fairtrade-oorsprong moet zijn, of minimaal 2% voor rinse-offproducten als shampoos. Alle andere ingrediënten die Fairtrade te verkrijgen zijn, moeten ook daadwerkelijke Fairtrade zijn.
Het Fairtrade-logo zonder pijltje en zonder naam van een ingrediënt betekent dat het hele product van 1 ingrediënt gemaakt is, en dat dit een Fairtrade-oorsprong heeft. Dit kom je niet tegen op persoonlijke verzorgingsproducten. Persoonlijke verzorgingsproducten zijn namelijk meestal een mix van verschillende ingrediënten.
Op welk soort producten is het beeldmerk te vinden?
Fairtrade-logo’s zijn te vinden op verschillende soorten verzorgingsproducten, zoals lotions en crèmes, oliën en scrubs, huidverzorgingsproducten en haarverzorgingsproducten, make-up, zepen, tandpasta en parfums.
Meer informatie
Lees meer over de milieubelasting van Cosmeticaproducten. Lees hier uitleg over de scores in de Keurmerkenwijzer