Ga direct naar de inhoud

Tony's Open Chain

Tony Chocolonely - Samen maken we chocolade 100% slaafvrij logo
Milieu
Dierenwelzijn
Mens en werk
Transparantie
Betrouwbaarheid

Laatste screening: september 2025

Tony's Open Chain is een initiatief van het Nederlandse chocoladebedrijf Tony’s Chocolonely. Het oranje-gele logo staat op producten van Tony’s zelf en het paars-gele logo staat op producten van samenwerkingspartners van Tony’s. In deze logo’s staat de tekst “Samen maken we een einde aan uitbuiting in cacao”. Ook kan nog een oranje-geel logo met gebroken schakel voorkomen; dit staat op verpakkingen van samenwerkingspartners (‘Mission allies’ noemen ze deze partners en hierin staat de tekst “Samen maken we chocolade 100% slaafvrij”.

Deze plaatjes zijn géén keurmerk, want Tony’s Open Chain (TOC) stelt geen duurzaamheidseisen waarvan de naleving wordt gecontroleerd.  

Het programma van TOC is gebaseerd op vijf samenwerkingsprincipes waarbij mensenrechten centraal staan. De principes van TOC zijn:  

1. De cacao in het product is volledig traceerbaar naar de producent;  

2. Boven op de minimumprijs en Fairtrade-premie (zie hieronder) wordt een extra Leefbaar-inkomen-referentieprijs betaald, waardoor boeren een leefbaar inkomen kunnen verdienen;  

3. TOC heeft langetermijnovereenkomsten met zowel de afnemers als de producenten (minstens 5 jaar). Dat zorgt voor zekerheid voor de boer, zodat die kan investeren in de toekomst van zijn bedrijf;  

4. TOC zorgt voor professioneel opgezette coöperaties en boerderijen, waardoor zij ongelijkheid zelf structureel kunnen aanpakken;  

5. TOC heeft begeleidingsprogramma’s die de boeren helpen om duurzame landbouw te realiseren en ontbossing tegen te gaan. 

Alle cacao met TOC-logo wordt volgens de vijf principes ingekocht bij coöperaties die door Fairtrade zijn gecertificeerd; dus bij de cacaoproductie zijn de eisen aan milieu en arbeidsrechten van Fairtrade gevolgd. Ook heeft de producent de aanvullende Fairtrade-premie gekregen.  

Maar TOC eist niet dat de ‘Mission allies’, zoals huismerken van supermarkten, Fairtrade-licentiekosten betalen en het Fairtrade-keurmerk op hun producten zetten.  

Partijen die een eindproduct met het Fairtrade-logo willen verkopen, moeten deze licentiekosten aan Fairtrade betalen. Uit deze inkomsten betaalt Fairtrade de activiteiten waarmee zij boeren ondersteunt. Ook worden hiermee goede aanvoerketens opgezet en geprofessionaliseerd.  

Het kan dus voorkomen dat een product alleen een TOC-logo heeft en geen Fairtrade-logo. Dan is wel de Fairtrade-premie betaald, maar heeft de Mission ally geen Fairtrade-licentie betaald. Zonder deze bijdrage wordt er wel gebruikgemaakt van het werk van Fairtrade, zonder dit werk financieel te ondersteunen. Daarnaast vindt er zonder Fairtrade-licentie geen onafhankelijke controle plaats op naleving van de Fairtrade-criteria.

Het komt ook voor dat het TOC-logo wel wordt gecombineerd met het Fairtrade-keurmerk, of met het Rainforest Alliance-keurmerk. In die situaties gelden de eisen van die betrouwbare keurmerken wel.  

Omdat TOC geen duurzaamheidseisen stelt, kunnen wij het ambitieniveau van het programma niet beoordelen en geven we ook geen scores.  

TOC rapporteert uitgebreid over wat het bereikt met de samenwerkingspartners.