De Plastic Soup Foundation (PSF) is eigenaar van het Look for the Zero-logo die de ‘Zero plastic inside’-campagne begonnen is in 2012. Het logo geeft aan dat er volgens de definitie van de PSF geen microplastics in het product zitten. Het logo zegt niets over andere duurzaamheidseisen.
Daarnaast heeft de PSF een app gemaakt waarin je van veel verschillende persoonlijke verzorgingsproducten kunt zien of er microplastics in zitten. Omdat er meer dan 500 microplastic ingrediënten zijn die in cosmetica gebruikt worden is hier een stoplichtsysteem voor ontwikkeld.
Een rood logo geeft aan dat er microplastics in het product zitten. Een oranje logo betekent dat er synthetische polymeren in het product zitten waarover nog niet veel informatie bekend is. Het donkergroene logo laat zien dat er geen plastics die onder rood en oranje vallen in het product zitten, maar dat niet de hele productlijn microplasticvrij is. Het lichtgroene logo, het logo dat op verpakkingen gedragen wordt, laat zien dat alle producten van een merk microplasticvrij zijn. De verdeling van producten naar kleur wordt niet door een onafhankelijke partij gecontroleerd.
Meer informatie
Lees meer over de milieubelasting van Cosmeticaproducten. Lees hier uitleg over de scores in de Keurmerkenwijzer.